söndag 17 april 2016

Varför älskar vi Sång Dans Sex? - öppen brevväxling med Johnny Rosengren. Del 1


Vad är det som gör att vi är en del som gillar Sång Dans Sex? TT-Reuters LP från 1980 har fascinerat mig otroligt länge. Det är inte så att det var kärlek vid första öronkastet. Men det var något svåråtkomligt, något romantiskt, något framåtskridande som jag då, för ca 24 år sedan, inte kunde sätta något finger på. Jag kan det inte riktigt idag heller. Men, min kärlek för denna skiva är nu väldigt stor! 
Första gången jag fick den spelad för mig var av min vän Johnny Rosengren. Troligtvis när han bodde i en kal betonglägenhet i Märsta, eller strax innan när han bodde i Upplands Väsby… I vilket fall som helst var det något, för mig, helt annorlunda. Uppvuxen med hårdrock i tonåren så var detta inte något jag medvetet skulle ha sökt upp. Men förändringens vindar blåste i eder skribents hjärna (både till det bättre och det sämre) som gjorde att jag sökte mig till musikens utmarker och inägor och tack vare Johnnys enträgenhet så är detta idag en av mina absoluta favoritskivor. 
Likväl så funderar jag ibland vad det är som gör musiken på denna skiva så fängslande?
Jag skriver till Johnny (numera huserande i Nederländerna som skivbolags- och kattägare) för att få hjälp att förstå TT-Reuters storhet i allmänhet samt Sång Dans Sex i synnerhet.  

Foto: Jonas Persson.
Henrik Venant på innerpåsen, del av omslaget samt mitt köksbord.


Hallå där!
Hoppas att det är bra med dig //...// Vad säger du om att ta upp tanken på en öppen brevväxling om varför vi gillar plattan Sång Dans Sex..?

Hej Jonas.
//…// definitivt måste vi det. Ska knåpa ihop nåt som du får rulla vidare på.
Så:
Första gången jag stötte på TT Reuter var via radioprogrammet Ny Våg, det var en av de gångerna då Håkan Persson spelade grejer, han hade alltid en hel del underliga band med.
Låten hette Krossa Alla Tankar och jag föll för den som en tonåring kan göra när allting verkar sitta på rätt plats.
Det nämndes att detta då skulle bli TT Reuters sista skiva och man gjorde en hel del reklam för den kommande avskedsturnén, för en 14-åring som satt i sitt pojkrum i Märsta verkade just Lund och södra Sverige som om det vore på andra sidan världen.
Jag vet inte riktigt vad det var som gjorde att jag föll för dem just då och där, kanske var det Ivarss basgång som så hårt rullade på, det var ju i detta läge jag hade bestämt mig för att spela bas själv. Eller om det var för att det liksom tuffade fram med ett tempo jag inte var så van vid, jag hade ju vuxit upp med punken och tempot från allehanda band som ju verkade milslångt ifrån TT. Eller så var det just Venants texter som träffade mig som en pil i hjärtat (pun intended), jag menar... "Jag vill ibland, kunna stå stilla ibland, göra sånt jag inte kan, sånt jag inte kan..."
Det blir väl liksom inte bättre än så?
Hur det gick till när jag fick skivan vet jag inte. Jag har gått igenom mina minnen men kan inte hitta hur Sång Dans Sex hamnade i min ägo, för det gjorde den såklart.
Jag antar att den kom via min bror och Mickes Musik i Väsby, det är mest troligt att min bror hade ett finger med i spelet, det hade han oftast när det gällde att få tag på skivor som jag ville ha. Hur som helst så har den liksom alltid funnits i min skivsamling tillsammans med de övriga skivorna av TT Reuter, men just Sång Dans Sex är något av en avart bland dessa.
Inte bara för att det är TTs bästa platta, utan även för att den stått sig i 35 år och fortfarande får mig att rysa av välbehag när jag lägger den på skivtallriken.
Tyvärr måste det väl sägas att det inte har varit så många som delat min smak när det gäller denna platta och TT överhuvudtaget, jag vet inte varför andra inte ser/förstår vilket mästerverk detta är egentligen. Jag kan minnas att jag låg i min nya lägenhet jag flyttade till när jag fyllde 18 år och låg där på golvet och skrev av texterna så att jag kunde ha dem i klartext i mitt block för att kunna försöka följa vad som sades. För mig var just texterna något annorlunda, de hade inte de gamla vanliga temana, utan var något helt nytt för mig. Som typ för Dagslända och Ge Mig Dina Ögon. I och för sig så har alla låtar något alldeles extra med sig. Mycket av Venants lyrik har följt mig i mitt sätt att skriva texter igenom åren, så kanske var det så att Henrik blev min mentor så att säga.
Jag tänker lägga ner här för tillfället och gå upp till vardagsrummet och sätta på Sång Dans Sex på skivspelaren och avnjuta en blåsig morgon till tonerna av TT Reuter.

Hej!
Det är så underbart att läsa om din totala tonårshängivet!
Vad som gjorde TT-Reuter så svårtillgängligt till en början för mig var bl.a. Henrikvenants skeva röst och, som du nämnde, tempot i låtarna. Men nu, så är det en del av storheten. Vidare är det en nakenhet och en luftighet i musiken som speglar en, i mina tankar, förortsromantik med ödslighet och en känsla av 'hemma'. Jag ska återkomma till det där med nakenhet, luft och hemmakänslan. Under en lång tid hade jag bara denna skiva inspelad på kassett, så det var svårt att hänga med i texterna. När jag nu läser texterna på heartwork.se så ser jag udda framtidsdrömmar komma emot mig... Samtidigt är det så mycket mer.


Fortsättning följer...


Text: Johnny Rosengren
Text och sammanställning: Jonas Persson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar