söndag 6 mars 2016

Klangfulla kassetter - Lyssningstips



Foto: Jonas Persson.  Fr. v-h: Slagg, Pär Thörn, Linear Bells, Skymningslandet


Zeon Light, detta eminenta gör-det-själv-bolag, som ger ut kassetter med mycket spännande artister. Det är musik som är ibland av det mer svårtuggade slaget, ibland lättsam och finstämd och ibland rent av svårlyssnat. Och det är ju precis så som det ska vara! Jag har tidigare skrivit om Zeon Light och om även gjort en intervju med den förträffliga ljudskaparen Elin Franzén. (här kan du läsa den intervjun)

Här kommer lite tankar om en kvartett med kassetter som jag senast inhandlade från Joakim Granlunds Zeon Light. Vi har Djurens Karneval av Slagg (alias för Elin Franzén), Nedjal Echtal av Pär Thörn, An Island av Linear Bells (alias för David Teboul) och den självbetitlade kassetten med gruppen Skymningslandet.

Djurens Karneval av Slagg/Elin Franzén är en mer musikalisk resa än hennes förra alster. Fint brus, skira toner och långsamma rytmer startar upp Djurens Karneval. På avstånd hör vi djurens läten när de signalerar åt varandra, samlas och kryper fram ur hemvisten. Vi får följa med på deras färd när de motar tillbaka människan i kampen om djurens rättigheter. Musiken är inspirerad av en essä, skriven av filosofen och kritikern Thomas Anderberg (1956-2013). Musiken är av ambient karaktär med en blandning av syntar och fältinspelningar. Emellanåt kan jag höra spår av Benny Nilsens Morthond. Men Elins alster är inte lika proppfull med ondskans gester som Morthond. Det kan låta mörkt om denna Slagg-produkt, men det är tillsynes av sinnligt revolutionärt slag. Djurens Karneval rekommenderas starkt till dem som gillar den ambienta och experimentella musiken. 
Här har ni en modern klangfull skatt!

Nedjal Echtal av Pär Thörn blir och är en upplevelse av sällan hört slag. Det är vokala improvisationer som multipliceras med hjälp av loop-maskiner, bandspelare el. dyl. Detta är för mig något absolut oförståeligt och förståeligt i samma andetag. Jag får lite frön av hjälp genom Jesper Olssons text i det medföljande häftet. Text- och ljudkompositionernas och ljudpoesins värld är något jag mest har snuddat vid. Men jag känner att jag måste ta mig vatten över huvudet och dyka ned i den världen. Pär Thörn (och Jesper Olsson) gör mig nyfiken och intresserad. Ska jag klara av detta? Ska jag förstå? Det får vi se… Men så länge kan jag lyssna på denna kassett: med röster, dess tungotal, dess förklädnad, dess transliknande framförande, dess innerlighet och dess humor. 
Detta är svårtuggat men till bredden fyllt med nyttiga konstnärliga fibrer!

An Island av Linear Bells, alias för David Teboul, är ambient stämningsmusik av det mer sedvanliga snittet. Fylld med svepande, krusiga synttoner, fältinspelningar från ön Chausey samt eko- och reverbindränkta gitarrljud. Dock med vissa undantag: För bl.a. på låten Downtown Teenagers (m.fl.) får du en skarp ton till livs som vasst pockar på din uppmärksamhet. Men det är dessa toner och ljud som gör att detta inte blir till ett bakgrundssorl i vanlig betydelse, utan mer ett ljudlandskap (eller i detta fall en ljudö) som fångar upp dig. Och om du tar dig tid, vilket behövs, så förs du vidare. 
Inte så stor, men dock, en pärla!

Skymningslandet är en rock-kvartett bestående av Markus Hulthén som spelar orgel, Thomas Meyer på bas, Jonas Mattsson spelar gitarr och Christoffer Narin på trummor. Vidare spelar Lisa Isaksson flöjt på låten Ballongen. På deras självbetitlade kassett spelar de en instrumentalmusik av det mer vemodiga psykedeliska slaget med folkliga inslag i samma anda som Hansson och Karlsson eller Trummor och Orgel. Det är filmiskt och fantasieggande. De har en nygammal känsla i ljuden och ljudbilden som attraherar mig väldigt mycket. Vackra melodier från Hulthéns orgel och en lågmäld svängighet. En blandning mellan landsbygds- och förortsromantik. Betongen möter granskogen… 
Fröjda ditt fantasirika sinne med detta gyldene (och rosa) alster! 

Text: Jonas Persson 

2 kommentarer:

  1. Fint att se Slagg omnämnd! Ett lyssningstips: håll tillgodo med den digitala versionen från Bandcamp så länge, det hände något när musiken hamnade på kassett, mer dist, mindre detaljer. Hoppas på ny omgång kassetter så småningom! /Elin

    SvaraRadera