lördag 21 november 2015

Så fungerar ljuden - intervju med Elin Franzén




Efter att ha snubblat in på Zeon Lights Bandcamp-sida och lyssnat runt på en hel del av de artister som medverkar där, fastnade jag och blev väldigt hänförd av ”Det är som musik” av Elin Franzén (f. 1982). Hennes field recordings (fältinspelningar) är sammansatta till underbara kollage. (Läs tidigare inlägg om Elin Franzéns kassett)
Efter att jag hade lyssnat ett antal gånger på den kassetten tog jag mod till mig och mailade henne om hon kunde tänka sig att vara med i en mailintervju för Det Tornas Rymd. Hon svarade att hon ”är gärna med…”
Uppvuxen i norra Uppland, men via Gotland och Bergen är hon nu bosatt i Stockholm, verkande som doktorand i etnologi med inriktning på radiolyssnande. Vi kommer nog att få höra mer om henne inom en snar framtid, både som musiker/ljudkonstnär och (ljud-) etnolog.



* Vad är ditt första ljudminne?
 
Det är ju en knepig fråga. Det får bli något av många minnen och alldeles säkert inte just ’det första’, utan något jag råkar minnas just nu när jag tänker efter… Jag minns till exempel en liten gångtunnel under vägen i området där vi bodde under mina första levnadsår. Den var det kul att gå genom eftersom det var en häftig akustik som man kunde testa sin röst i. ’Ko-ko! Det gökar!’ lär jag ha ropat.  

* När jag söker efter information om dig står det bl.a. att du är ljudetnolog. Hur arbetar en ljudetnolog?
 
Vad jag vet är inte ljudetnolog någon etablerad titel. I mitt fall är det ett epitet som journalister har hittat på, men det passar väl bra. Jag undersöker ljud med etnologiska perspektiv och metoder. Fast nu får de nog börja kalla mig radioetnolog också för radiolyssnande är mitt avhandlingsämne som jag ska ägna kommande doktorandår åt.
 
Jag har i olika projekt försökt att komma åt ljudens olika betydelser i människors vardagsliv. Till exempel hur olika ljud väcker känslor och hur de är förknippade med särskilda miljöer och personer. Jag har utforskat relationerna till ljuden genom att intervjua, gå på soundwalks (promenader där jag och den jag går med uppmärksammar ljuden vi möter), be personer att själva spela in vardagsljud under en vecka för att sedan spela upp dem för mig och berätta om tankarna kring dem.
 
Jag har prövat mig fram med olika metoder för att se hur jag kan fånga de här upplevelserna av ljud som ofta är något självklart, ljuden bara finns där. Det är väldigt spännande att börja prata om ljud för då framkallas plötsligt fler och fler minnen, de behöver liksom lirkas fram.
 
* Från Zeon Light kan en lyssna på din kassett (Det är som musik) och fascineras över skönheten i ljuden från Marocko och Arvidsjaur. Hur kom det sig att det blev dessa två platser som fick agera ljudkälla för den inspelningen?
 
Jag har spelat in ljud ganska länge, ungefär tio år, så det finns en del i mina datormappar. När jag fick frågan från Joakim Granlund som driver Zeon Light Kassett om jag ville släppa en fieldrecordingkassett tänkte jag att jag ville avgränsa urvalet på något vis, välja något slags tema eller så. Och så kom jag på att det kunde vara fint att låta två olika geografiska områden mötas och liksom flätas ihop i ett ljudkollage. Medan jag jobbade med det upptäckte jag att inspelningarna från de här platserna till viss del innehöll liknande läten. Mopedernas ettriga och knattrande motorer och barnrösterna till exempel. Barnen brukar jag tänka på ibland, de har väl blivit ganska stora sedan jag gjorde inspelningarna och jag kan fundera på vad de gör nu, i Marrakech och Arvidsjaur.
 
Några ljud från de där inspelningarna har jag återanvänt på min nya kassett, Djurens karneval, fast det är kanske svårt att känna igen dem. Det är roligt hur de lever vidare i olika skepnader. I min nya musik är det inte lika tydliga sammanhängande field recordings som i Det är som musik. Inspelningarna har mer varit ett råmaterial att hitta och skapa ljud ur.  
  
* På ett ställe i Det är som musik, tycker jag mig kunna höra tystnaden, på ett bildligt sätt.
Vad beror det på att en del av oss hör och känner så?

Jag skulle nog behöva intervjua dig för att förstå vad du menar med att du hör tystnaden. Det är ju olika för olika personer. I tystare miljöer kan det på sätt och vis vara mindre tyst för att de ljud som finns träder fram desto mer. Det kan vara svårare att inte lägga märke till ljuden där än på en plats där det är mycket som låter och ljuden maskerar varandra och bildar en tät matta.

* Ja, det där med att höra tystnaden kanske blev lite konstigt. Men jag tänker att ibland när jag har varit i väldigt tysta naturmiljöer, särskilt på vintern med mycket snö, så blir ett sus det ända man hör. Det kan vara både vinden och suset inne i mina egna öron som förstärks genom avsaknaden av andra ljud (precis som du också skriver). Och då associerar jag det till tystnad.
Men vilka ljud, om något, tycker du representerar tystnaden?
 
Vad som representerar tystnaden för mig? Ett minne som jag lätt kan plocka fram är från tonåren. Jag bodde i en liten by och åkte till Stockholm över dagen ibland. Efter flera timmar i stadsstimmet och nästan två timmars hemresa upplevde jag en härlig stillhet när jag klev av bussen och bussbullret försvann bort på landsvägen. Jag minns fågelsång, kanske susande trädkronor. En stark kontrast som var som en akustisk motsvarighet till att andas ut. Fågelsång kan förresten ha en väldigt speciell inverkan, den kan liksom påminna en om hela rymden i miljön. Det är lätt att gå och titta framför sig, men så hörs en enda fågelröst som studsar mot alla ytor och öppnar öronen för ett större rum.

* Din senaste utgåva på Zeon Light är en kassett som heter Djurens karneval. Där har du gått mot ett mer konkret och tydligt ambient musikskapande. Hur såg arbetet med Djurens karneval ut och hur mycket var planerat/komponerat innan inspelningen?

Musiken på Djurens karneval har kommit till med inspiration från en essä av filosofen och kritikern Thomas Anderberg, med titeln Djurens karneval.
Förutom textinspirationen som var ett sorts stämningstema under arbetet var det en spontan process, jag kände mig fram. Hittade ljud i min fieldrecordingsamling och spelade också in nya ljud som blev mina instrument i redigeringsprogrammet. Några musiksamplingar har också utgjort råmaterial som jag sen bearbetat. Det är många olika ljudkällor som gömmer sig i musiken, från olika platser jag besökt och smådetaljer i min vardag. Men jag ska nog inte berätta exakt vad det är som hörs, det är stämningen i musiken och inte ljudkällorna i sig som jag försökt få fram. Det skiljer den här kassetten från den förra som jag tycker var mer konkret i sina ljudbilder från olika miljöer. 

* Kan du beskriva vad ljud betyder för dig, i en vidare mening?
 
På ett sätt har ljud samma betydelser för mig som för de flesta, jag orienterar mig i min tillvaro med hjälp av ljuden, minns och känner genom dem. Men på ett annat sätt har jag kanske ett speciellt förhållande till ljud för att jag har tränat upp förmågan att lägga märke till dem. Jag tycker mycket om att göra små upptäckter i vardagen. Hör jag något som låter speciellt när jag går någonstans tänker jag en stund på det, kanske stannar till lite. Det blir något extra, ibland kan det nästan vara lite magiskt om ljudet skapar en speciell stämning. Häromveckan var det något fel på en av tunnelbanespärrarna som jag passerar varje dag. När glasdörrarna åkte åt sidorna hördes ett gnissligt, fjädrande läte, som ett kvitter. Det blev lite roligare, något att lägga märke till. Men de lagade felet bara efter någon dag och nu låter det som vanligt igen.
 
En annan dag klev det ombord några musikanter i tunnelbanevagnen när jag åkte till jobbet. De var kanske tre stycken men lät som en större orkester. De spelade och sjöng ’Les Champs Élysées’, med gitarr, klarinett, stämsång… Jag satt och blundade och lyssnade på en podcastintervju i lurar men kunde inte låta bli att lyssna på musiken. Det kändes som att det blev en glad, fin stämning i vagnen och jag blev nog lite blank om ögonen bakom ögonlocken. Det är lite konstigt när jag tänker på det nu efteråt, jag hörde dem spela den där låten på morgonen och på kvällen samma dag kom det hemska nyheter om Paris. Kanske kommer låten att väcka minnen både av tunnelbaneupplevelsen och de sorgliga händelserna den dagen när jag hör den vid andra tillfällen. Så fungerar ljuden.

* Ett stort tack Elin för att du ville vara med i denna intervju! Önskar dig all lycka i framtiden.




Mer läsning och lyssning av och med Elin finns här och här. 



Av: Jonas Persson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar