lördag 11 juli 2015

digitalt BLANDband (#1)

Foto: Jonas Persson
Blandband. När gjorde du ett sådant senast? För min del var det väl på nittiotalet. För andra ännu tidigare. Jag minns när jag satt under sommarloven på landet, med en gammal Tandbergs-radio och en marginellt nyare kassettbandspelare (ärvd av min ena storebror). Det var Rockbox på P3 med Pär Fontander och jag lyckades få ihop en massa låtar på billiga 90- eller 60-minutersband. Detta var väl under mitten av åttiotalet och mitt "hårdrocksjag"* fick en massa näring! Då fick en kämpa för att få ihop sin favoritmusik. Åren gick och jag breddade mitt musikintag. Det blev väl ett och annat blandband med musik från P2. Då främst från ett program som hette Studio Torsdag, där den elektroakustiska musiken dominerade.

Så med dagens teknik så kommer Det Tornas Rymd att bjuda er på digitala blandband utlagda på Spotify. Där målet är en ny spellista en gång i veckan, på lördagar.
I denna veckas digitala blandband så är det pop- och rockmusik från 60-talet, med mer eller mindre kända artister och låtar. Upptäck för första gången eller återupptäck tongångar från det musikaliskt charmerande sextiotalet. God förnöjelse! 






* Ordet har jag lånat från låten En Himmelsk Drog, med Kent. Text av Jocke Berg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar