söndag 18 januari 2015

Lokomotiv Konkret

    

Det ljuder till lite tyst i ett av Dror Feilers blåsinstrument (eller är det Sören Runolfs cello?) sedan statiska slag på trummor och pianot. Sådan är starten på Lokomotiv Konkrets andra LP från 1980. Vilken jag införskaffade i den trevliga butiken MJ Retro i Stockholm. Nämnda improvisationsgrupp består, på denna skiva, av Dror Feiler som spelar saxofoner och klarinetter av olika slag samt synthesizer; Sören Runolf som handhar en cello; Tommy Björk som spelar trummor och Sten Sandell vid pianot.

Lokomotiv Konkret som har en karaktär att emellanåt vara väldigt högljudda och abstrakta, är på denna skiva alldeles synnerligen dynamiska. Jag förälskar mig ganska omgående i denna skiva. Musiken är tydlig och konkret. Den vill säga något och det gör den. Jag lyssnar och iakttar den samspelta skaparkraften. Jag förnimmer och blir upprymd.


Samtidigt är denna form av musik och ljudskapande ett långfinger åt det etablerade. Det är inte lättlyssnad jazz. Musiken är inte fylld med vanlighetens seder och konventioner.
Måhända har vi här en europeisk musikalisk revolution från sent 70-tal?
”Fria improvisationer över rättvis fördelning av världens resurser i ett ekologiskt hållbart samhälle
grundat på demokrati, jämlikhet och solidaritet” [Citat hämtat från Fylkingens hemsida ang. en föreställning med Lokomotiv Konkret]

När ljud och musik är allvar. När ljud och musik är glädje.
Lyssna och bli häpen, hänförs och fascineras!






Text: Jonas Persson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar