lördag 13 december 2014

Resereportage?


Foto från Hitta.se och redigerat av Jonas


Ett resereportage från en som inte är så förtjust i att resa? Hur bra kan det bli? Nja, det är väl så att jag gillar att åka iväg en lite kortare sträcka och besöka skivaffärer. Företrädesvis sådana som säljer vinylskivor. Så här kommer några skivaffärstips som jag inte behöver åka så långt för att besöka.
Jag börjar med Gävle. E4:an norrut från Upplands Väsby. Efter ungefär 1 timme och trettio minuter svänger du av mot Gävle C. Du håller höger. Åker förbi sjukhuset tar vänster efter ett tag och sedan vänster igen. Där har vi Ochljud på Norra Skeppargatan 27c. Vad det gäller Ochljud så hade jag lite tur när jag gjorde mitt första besök där. Det var så att det egentligen var stängt när jag hittade dit. Men ägaren/innehavaren var ju där och det var helt ok för honom att jag rotade runt bland alla skivorna där en stund. Den trevlige mannen som äger detta ställe, och lät mig komma in från kylan, heter Andreas. En halv trappa ned så har vi detta ganska mysiga ställe fylld med LP-skivor och stereoprylar. Mysigheten består i den teak som finns på de gamla butiksmöblerna. För det ska ju vara trevligt att komma in i en butik och affär där det skapas kontakter och samtal. En liten passus: jag kommer ihåg en del skivaffärer som fanns (finns?) i Stockholm som man inte stannade i för länge. Dryga ägare samt lägen och interiörer som inte var så inbjudande.
Nåväl, Ochljud kommer jag absolut att besöka fler gånger. Vidare har vi Allatiders Skivhandel på Norra Skeppargatan 13 som är en annan skivaffär i Gävle som håller vinylfanan högt. Varför just Gävle då? Jo, det var för att min far bodde, tills alldeles nyligen, ett par mil från Gävle. Så då blev det att man passade på att besöka både honom och skivaffärerna.

Nästa resa.
Denna luciadag tar min gamla Volvo 740 ut på E4:an. Svänger av vid Kistaavfarten och vidare ut på Kymlingelänken. Håller vänster, sedan höger så att man åker förbi mammons två tempel, alltså SEB:s stora kontorskomplex och Bromma Blocks, sedan vidare förbi Bromma flygplats. Sedan siktar jag på stadsdelen Riksby för att sedan komma in i Abrahamsberg. Jag åker under Abrahamsbergs T-banestation sedan till vänster in på Bävergatan. Där på nummer 53 ligger Bromma Records, där även Swejazz huserar. Förstbesöket i oktober/november någon gång detta år var väldigt trevligt. Man kan i lugn å ro gå igenom LP-skivorna och bli bjuden på kaffe eller te. Mycket trevligt. Väldigt inbjudande. Snyggt och fint samt trevliga personer som kamperar där. Jag kan verkligen förespråka detta ställe där ni kommer att stöta på  de trevliga herrarna Mats och Pär.
Denna lucialördag är det lite mer folk i affären än förra gången. Jag dyker ned bland frijazzskivorna där det finns en hel del spännande. Men det är i facket för svensjk jazz som jag hittar dagens skörd. Åke Johansson Trio - Encore, Sevda - Live at Jazzhus Montmartre, Christer Bothén/Bolon Bata ‎– Mother Earth samt The Thing (Gustafsson, Flaten, Nilssen-Love) och deras dubbelalbum Mono.
Med en garagerockig frijazz fräser, tjuter och mullrar The Thing i förgrunden (de kan aldrig befinna sig i bakgrunden) när jag skriver detta!

Foto från Hitta.se och redigerat av Jonas.

Text: Jonas Persson

Ps. Det kommer säkert att bli fler skivaffärstips i sinom tid. 
Så, håll ögon och internet öppna mot Det Tornas Rymd
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar