söndag 23 november 2014

Pierre Bastien [Lyssningstips]

Plötsligt händer det!
Man hittar musik, ljudskap, konst eller varför inte människor och platser till synes slumpartat.

Häromsistens så upptäckte jag Pierre Bastien. Det var på det ömsom hatade ömsom älskade mediet Spotify. Bastien är en fransk musiker och konstnär, som föddes 1953 i Paris. Han bygger maskiner som han spelar med och mot. Det är intrikat och suggestivt, spännande och roligt. Det blir att man vill använda den gamla klyschan att man ser bilder och att det skulle kunna vara filmmusik. Men i detta fall är det av riktighet tycker jag. För det är en, oftast, minimalistisk struktur i komponerandet, men det fylls ut (om det nu är nödvändigt) av de fantastiska ljuden. Ljuden tycks komma från en svunnen tid, samtidigt är det modernt och lite svårtuggat.
Det första jag lyssnade på var från en skiva som heter ”Mots d´Heures: Gousses, Rames”[1] som han gjorde tillsammans med den Nederländska gitarristen Lukas Simonis. En underbar ljudutflykt!
1986 bildade han en orkester, Mecanium, som bestod av maskiner gjorda av meccano som i sin tur spelar på olika instrument.
Jag har än så länge bara upptäckt en liten del av vad han gör och har gjort. Så, jag har en massa spännande tid med Pierre Bastien framför mig. 

Foto: Harco Rutgers *







Text: Jonas Persson




[1] Titeln kommer från en bok av Luis d'Antin van Rooten. En bok med engelska barnramsor som översatts homofoniskt till franska. När jag använder Google translate för att förstå vad titeln betyder så får jag fram följande: ”Ord Timmar: kryddnejlika, rodd”.  
* Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic license.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar