onsdag 14 maj 2014

Ståhls Trio - Jag skulle bara gå ut [skivtips]



Som ett brev på posten kom detta phonogram. Två stycken 10" vinylskivor i en särdeles stilig förpackning! Ståhls Trio består av Mattias Ståhl spelandes på vibrafonen, Joe Williamson på bas och Det Tornas Rymds favvotrummis Christopher Cantillo. Skivan/skivorna som bär titeln Jag skulle bara gå ut, är utgiven på det skivbolaget Moserobie. 
Det hela börjar med en låt av Duke Ellington, The Mooche.
Först ut på sida två får vi höra en komposition av basisten Joe Williamson med det väldoftande namnet Formaldehyde. En lågmäld låt med ett mycket spännande klanger och form. Å andra sidan är hela skivan/skivorna en exposé av form, klang, samt spännande och väl framförda arrangemang! Andra låtar värda att nämna är bl.a. Satellites are spinning av Sun Ra och 10 augusti av Jan Johansson. 
Jag gillar verkligen sättningen i denna trio. Det är behagligt att lyssna på, men det är absolut inget tillsmetat ljud. Cantillo, till exempel, använder sina trummor dels som taktinstrument, men väldigt mycket bygger han vidare på den klangrikedom som är lite av hans signum. 
Detta är en (eller, det ju två egentligen) väldigt trevlig skiva. Jag kan varmt rekommendera detta alster till alla er med öppna öron!  
Det känns som om jag kommer att återkomma till denna skiva och skriva lite mer om den. Kan det vara så att detta är årets skiva...!?!?



Omslagsbilden och etikettbilden är gjorda av Joe Williamson.

Text: Jonas Persson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar