torsdag 22 maj 2014

Är det rymden som é grejen? Sun Ra 100 år

Idag, den 22 maj, för 100 år sedan föddes Herman Poole Blount som sedermera skulle ta sig namnet Sun Ra. Denna märkliga person inom jazzhistorien har tyvärr flugit under radarn på mig. Visst har jag hör namnet och sett bilder på honom. Även något musikstycke har nog hörts. Men inte mycket mer. Dock fick jag mig till livs en väldigt underhållande och trevlig föreställning på Rönnelles antikvariat i söndags den 18/5. För då hade Jazz Är Farligt premiär på sin Sun Ra-föreställning. Den riktade sig till både barn och vuxna, vilket gjorde det extra intressant. Efter ett glas Trocadero fick vi alla veta att "rymden är grejen" och att man kan få kärnkraftvärk, "aj aj aj". Så bland snurriga syntar och friformssax fick vi uppleva/lära oss mer om denne jazzens rymdgubbe. Ett tag upplevde jag att detta var Hare Krishnarörelsens svar på Electric Banana Band. Vilket inte ska ses som något dåligt utan snarare ett tecken på en underhållande bredd. För ibland hade man samma tanke som ett litet barn som stod i sin pappas framför mig och helt rätteligen frågade "vad händer nu?" Ja, vad hände egentligen? Något barn grät för att det var lite läskigt, ett annat barn skrattade för för hen tyckte att saxofonisten inte kunde spela (det var ett fritt improviserat solo). Vi fick se spännande kostymer. Vi fick även höra och se spännande instrument. Sedan fick vi göra "raketen" (ni vet den där leken när man klappar händerna i takt och det går fortare och fortare) när Sun Ra skulle flyga hem med sin raket till den livgivande solen. Kanske med några slipade ordval så är detta nog en av de mest fascinerande matinéer jag sett på länge!
Elena Wolay i fin kostym
Bild: Jonas Persson
Elena Wolay är idémakaren bakom denna föreställning där även Reine Fiske, Gustav Nygren och en viss Optic Nest medverkade. Deras föreställning fyllde några viktiga funktioner tycker jag: Barnen i publiken fick sig verkligen något till livs istället för exempelvis den senaste Disneyfilmen under denna tidiga söndagseftermiddag, samt att jag och mitt sällskap fick oss en något annorlunda men trevlig Sun Ra-presentation.
Så med Sun Ra och Jazz Är Farligt i tanken får jag ta mig an den rymdiska jazzen och se vad som gömmer sig bakom planeterna.
 


Text: Jonas Persson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar