lördag 19 april 2014

Bangor Flying Circus [Skivtips]





Bangor Flying Circus från Chicago gav ut denna skiva 1969 på etiketten Dunhill. De spelar en lite småjazzig psykedelisk proggrock. En småmysig skiva skulle jag säga. Det svänger igång lite mer på sida två, där de gör en underbar version av Beatleslåten Norwegian Wood. Emellanåt låter det lite som ett snällare och jazzigare Atomic Rooster. Lite synd att det bara blev denna skiva. Men två av medlemmarna bilda bandet Medura efter att Bangor Flying Circus hade splittrats. De får jag kolla upp i sinom tid och återkomma till.

Kollar man runt lite på nätet så kan man så klart hitta lite fler fanatiska fans som tycker att detta är det bästa de hört. Även Olle på bloggen The Musical Box gillar denna skiva skarpt!  Nu ska jag väl inte gå så långt att säga att det är det bästa jag har hört, men detta är en, i mitt tycke, bra skiva som gärna får snurra på min skivtallrik!



Namnet har jag inte hittat ursprunget till, men det finns ett antal platser/städer med namnet Bangor. En av dessa städer ligger i delstaten Maine i USA och är författaren Stephen Kings hemstad.
Vidare finns det en stad i Wales - Storbritannien som heter Bangor, vars fotbollslag har namnet Bangor City FC (Flying Circus...kanske?).... Nåväl, god förnöjelse!

Text: Jonas Persson




Här går det bra att lyssna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar