fredag 27 december 2013

Björn J:son Lindh 1944 - 2013






                         


Björn J:son Lindh
25 oktober 1944  -  21 december 2013


En av de absolut viktigaste musikerna och kompositörerna har tyvärr lämnat oss. Denna oerhört musikaliske multiinstrumentalist har gjort något som bara blir svårare och svårare. Han har lyckats bevara tydliga och viktiga musiktraditioner samtidigt som han också utvecklat tonspråket med nya grepp och spännande instrumentala utflykter.

Jag har varit en stor beundrare av hans flöjtspel och framförallt hans komponerande sedan 70-talet, då jag tidigt skaffade allt som fanns på skiva och satte sedan ihop en samling på kassett som sedan dess följt och inspirerat mig. Denna kassetts begränsningar blev uppenbar då Europa-projektet kom och jag blev tvungen att göra en samling nr 2. De 3 Europaskivorna tillsammans med Staffan Scheja tillhör de bästa som någonsin producerats i detta land. En fantastisk blandning av klassiska element, en ödslig folkton och moderna världsmusikinslag. 
                                                                         
Mitt absoluta favoritstycke är ”Härifrån till evigheten” och jag tröttnar aldrig på att lyssna till denna härliga resa i mitt eget känslomässiga inre. Det känns som om vi pratar samma språk och att han förstår mig. Så, han lämnar oss med det och oräkneliga andra mästerverk när han nu själv gått före härifrån till Evigheten.

Du må ha somnat in och lämnat oss men din musik 
kommer för alltid att leva i våra hjärtan och sinnen.

Farväl





2 kommentarer:

  1. Björn kommer alltid att leva.
    http://www.youtube.com/watch?v=N2z1Hk7--o4

    SvaraRadera
  2. Hej kära Kerstin! Här har du mej. Det tog en kär gammal vän som du i andra ändan av nätverket och vår gemensamme vän Björns bortgång att få mig till detta steg. Tack och Kram. PS. Men jag tycker att det är lite pinsamt att vika ut sig så här. Men kör för det. Får dig och Björn!

    SvaraRadera