onsdag 17 juli 2013

David Eberhard "Ingen tar skit..." [boktips]

Boken som är fylld med mina minneslappar
"Ingen tar skit i de lättkränktas land" 
Utgiven 2009 av bokförlaget Prisma 
och Månpocket 

En av de mest provocerande böcker jag har läst på länge. Samtidigt en av de bättre böckerna jag läst. För, den fick mig verkligen att tänka och tänka om. Eberhard tycker att den moderna västerländska (svenska) människan blir alldeles för lätt kränkt, oftast av saker/händelser som man inte borde bli kränkt av. Vi använder ordet kränkt, "när vi har blivit sårade, bryskt tillrättavisad eller kanske förorättad." Som en följd av att vi inte har lärt oss känna igen och leva med våra naturliga känslor.
David Eberhard skriver ingående vad han tycker om bl.a. jantelagen, monarkin, psykoanalysen och Freud. Han gillar inget av det tidigare nämnda. Det och mycket mer behandlas i denna individ- och samhällskritiska bok. En, enligt mitt tycke, bra bok som som får mig att tänka mer och en gång till. Det behövs i det mediebrus som omger oss. 
Eberhard (f. 1966)  är överläkare i psykiatri på Danderyds sjukhus.

Här kan man provläsa och köpa boken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar