onsdag 27 februari 2013

Cecilia Hansson, Krister Gustavsson och Bo Eneroth [boktips]

I slutfasen (hoppas jag) av en influensa sitter jag här med min kopp kamomillte och funderar på några boktips jag skulle kunna ge i dessa bokreadagar.

Först vill jag framhäva Cecilia Hansson och hennes andra diktsamling. "Tänj min hud, en förvandling" utkom 2005 på bokörlaget Modernista. Den handlar om diktjaget som genomgår en kroppslig förvandling. En lyrik fylld med kroppsliga ord som "Kletfukten", "Drypfukt" och "kratersprickor". Hennes ord och enradsdikter får mig att känna ett visst obehag, samtidigt som det från sidan knuffas in vackra ord i förvandlingen.
"Silkeskinderna har spruckit upp i kratrar."

Bok nummer två är också en diktsammling. Det är Krister Gustavssons bok "Heliga skrift". Utgiven 2006 på bokförlaget Lejd. Om Cecilia Hanssons bok var tydlig i sitt ämne att jaget inte vill förvandlas och förändras, har Krister Gustavsson skrivit om förändring som sker, som måste få ske. "en näve grus/som inte får vidröra/ideologin//friktionsfritt/dödligt".
Att leva är inte enkelt och friktionsfritt. Minnen, framtid och försök till förklaringar.

Den tredje boken är väl den som är mest annorlunda i denna trio. Det är "Sjunde gruppen" av Bo Eneroth. Utgiven 1984 på bokförlaget Alba. Det är en smått surrealistisk berättelse om Tyko, som bor i Upplands Väsby, och kommer hem från jobbet och finner att han inte kommer in i sitt hem. För där bor en annan familj och dom har alltid bott där! Var har hans familj tagit vägen? Vad är det för ett konstigt tivoliliknande ställe han hamnar på i Sollentuna? Vad är det märkliga stället Internatet Nazarth som håller kurser i okunskap för något? Går tiden baklänges för de intagna där?
Denna bok finns inte att få tag på i bokhandeln så man får söka sig till antikvariaten eller biblioteken.

Om någon av er har läst Sjunde gruppen eller vet något om Bo Eneroth så får ni gärna höra av er.



                              

God läsförnöjelse. Lämna gärna egna boktips i kommentarerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar