söndag 23 december 2012

Glencoe [skiv- och lyssningstips]



Glencoe - LP utgiven av Epic 1972
Låtar: Sida 1 Airport, Look me in the eye, Lifeline, Telephonia
          Sida 2 It's, Book me for the flight, Hay fever, Questions, Sinking down a well.

Som ung i slutet på sjuttiotalet/början på åttiotalet fick jag en del gamla skivor av mina äldre bröder. En av dessa skivor var med ett band som hette Glencoe. Det var väl inget för mig som tioåring, men nu och då genom åren har jag lyssnat på denna LP, framförallt kanske på låten Airport, som är en driven låt med väldigt snyggt piano- och orgelspel. Skivan är inspelad under juni o juli 1972 av Keith Harwood, i Olympic Sound Studios London. (låten Questions var dock inspelad i Morgan Studios  London)
Denna grupp bestod av Graham Maitland - keyboad o sång; Norman Watt Roy - bas o sång; John Turnbull - gitarr o sång, samt Stewart Francis på trummor/slagverk. Det var Maitland och Turnbull som skrev de flesta låtarna. Musiken, som är melodisk och smakfullt arrangerad, kan väl beskrivas som lite proggig klassisk rock. Watt Roy och Turnbull fortsatte senare att spela med Ian Dury and the Blockheads.
Mig veterligen finns inte denna skiva utgiven på CD eller något annat modernt format, så ser du den i en skivback någonstans samt att den är till salu, så är det bara slå till.




Jimmys Dymomärkning av skivan sitter kvar än.
Så jag får tacka min brorsa Jimmy för att han lämpade av denna LP hos mig!








ps. Glencoe är även en plats i Skottland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar