söndag 30 september 2012

Ett trick på tidens kant - intervjuv med Olov Andersson i Grand Stand


Bild/foto: Jonas Persson

Grand Stand, ett progressivt och symfoniskt rockband från Sollentuna och Upplands Väsby, som har gett ut två skivor samt medverkat på ett par samlingsskivor, är i faggorna med inspelningen av sin tredje skiva. Här kommer en liten mailintervju med bandets keyboardist Olov Andersson.
Ett stort tack för att du ville ställa upp.

  • Till att börja med vill jag fråga: Vad är ditt första musikminnen?

    Olov: Enligt mina föräldrar så reagerade jag starkt på radion närhelst Beatles spelades och stannade upp och lyssnade noggrant. Annars var mitt tidigaste minne att jag vid 9 års ålder spelade in ett kassett band med Sweet på. Min första favorit.
  • Hur kom det sig att ni, som Grand Stand, valde att spela den progressiva/symfoniska rock som ni gör, och vad är definitionen för prog/symf-rock enligt er?
    Olov: Vi talade mycket om den symfoniska och progressiva musiken som fri från det traditionella mönster som annan populärmusik har. Alla andra genrer hade tydliga regler för hur det skulle låta. Detta lockade oss och vi bestämde oss för att testa genom att börja spela kända prog/symf-stycken med enbart trummor och keyboards. Vi hade oerhört kul och kände att det var utvecklande. Nästa steg blev att göra egen musik. Vårt motto var: Inga regler! Sen fick vi analysera resultatet efteråt.
  • Finns det en risk för en viss elitism inom den genren ni verkar? (både vad det gäller lyssnare/fans och utövare)
    Olov: Absolut! Precis som alla andra genrer så finns det en norm som ”skall” mötas och många ”experter” som kollar att den efterföljs. Vi har träffat en och annan ”Prog-Polis” genom åren och fått veta vad vi gjort rätt och/eller vad vi borde ha gjort. Jag har dock känslan att de flesta av dessa är lyssnare och inte utövare.
  • Hur och när började Grand Stand?
    Olov: Jag och Tomas hade spelat ihop i ett antal band med skiftande resultat och inriktning. Helt plötsligt var vi bara 2 kvar. Då kom idén att testa symfonirock på bara trummor och keyboards. När vi sedan började göra musik ihop så var det under namnet ”Marble Stains”. Året var 1994 och vi spelade in i min källare i Märsta utanför Stockholm. När vi väl fått ihop 3 låtar så började vi spela dessa för kompisar och annat löst folk. Vi fick en bra respons och bestämde oss för att fortsätta. Vi tyckte att namnet bättre skulle rubricera musiken och efter ett antal lekar med ord som beskrev vår pampiga, melodiösa symfonirock kom Tomas på namnet Grand Stand. När vi hade ytterligare ett par musikstycken till klara kontaktade vi Roine Stolt ifrån Flower Kings och bad om råd inför fortsättningen. Han sa att det här får ni lov att dela med er av och att det lät färdigt. Så då gjorde vi det.
  • När man pratar om Grand Stand så måste man fråga om tidsperspektivet. Den första skivan spelades in under 3 år och gavs ut 1998. Den andra, och senaste, skivan kom 2002. Varför denna vidsträckta tid, och vad hände efter 2002?
    Olov: Efter första plattan så började vi ganska snart att försöka sätta ihop ett live band och sedan försöka hitta spelningar. Snart började också arbetet med nya låtar tillsammans med gitarristen Michael Rank Jensen. Vi var också med på en hyllningsskiva till Pink Floyd (Signs Of Life) där vi gjorde ”Shine On You Crazy Diamond” ihop med medlemmar från gruppen Cross. Efter ”Tricks Of Time”, vår andra platta, 2002 gjorde vi också ett musikstycke till ”Kalevala – A Finnish Progressive Rock Epic”. Låten ”Stormen” som var med på den trippel CD’n är vårt senaste utgivna alster. Den kom 2003. Arbetet med den kommande och tredje skivan påbörjades hösten 2003 och vi spelade också förband till Arena i Stockholm i december det året. Tyvärr så hade min hälsa försämrats under en tid och vi lyckades inte vara lika kreativa som tidigare. Pga. av detta blev det en del förändringar i banduppsättningen också. Vi har aldrig slutat spela men vi tappade mycket fart ett tag. Efter att jag accepterat ett lägre tempo i livet så fick vi fart på komponerandet igen och 2009 gjorde vi en spelning. En del låtar har ju tappats längs vägen men det vi har är ett gäng kanon musikstycken och vi är mitt i inspelningarna av nya skivan. När den kommer vet man inte. Vi skyndar långsamt. Snart!!!???!!!
  • Vad har ni för skostorlek? ... oops… nej, jag menar inspiration: Var kommer er inspiration samt era inspiratörer ifrån?
    Olov: Genesis och Camel är stora inspirationskällor för mig och Tomas och det hörs nog i vår musik men personligen har jag många andra som inspirerat mig till att skapa Grand Stands musik. It Bites, Big Big Train, Spock’s Beard och Yes är några namn som direkt poppar upp samt svenska band som Galleon, Kaipa, Horizont, Cross, Flower Kings, Beardfish och Karmakanic. Listan kan göras hur lång som helst då jag älskar musik. Ursäkta till alla som inte räknades upp……
  • Det har blivit en del medlemsbyten under årens lopp. Hur ser dagens Grand Stand ut?
    Olov: Idag består bandet av Tomas Hurtig på trummor, Torbjörn Weinesjö på gitarr, Klas Sundberg på bas, Fredrik Sjöholm på sång och jag själv Olov Andersson på keyboards av alla de slag.
  • Vad har du för tankar om prog/symf-rocken idag och i framtiden?
    Olov: Jag hoppas verkligen på en ny generation av mer konstnärliga kreativa musiksjälar som gärna gör musik som tar med lyssnaren på en resa med en blandning av spänning, oväntade skeenden, historieberättande samt bra melodier. Det finns en massa nya spännande band och artister idag så jag är inte orolig. Musik är ett hundra meters lopp och vi har bara just kommit upp ur startgroparna.
Med dessa kloka ord så tackar jag dig Olov! Vi är nog många som ser fram emot nästa Grand Stand-skiva.
Man kan även följa Grand Stand på Facebook.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar