söndag 8 april 2012

Förortsnostalgi från Upplands Väsby


LP från 1978...
 Det är inte bara när Klarakvarteren i Stockholm rivs som nostalgin sätter in hos människan. Det kan även vara för oss som är födda/uppvuxna i förortskommunerna. Nu rivs vårat gamla bibliotek, gymnasium och teater/aula...
Här lånade man sina första böcker, man gick sina två år på gymnasiet, och här spelades musik.
För inte så länge sedan hittade jag en LP-skiva på en skivmässa, som var inspelad där. Medverkade gjorde bl.a. den framtida Europe-gitarristen John Norum, då han spelade med ett band som hette WC...!
Det är en samlingsskiva från 1978 där det samsas en massa olika genrer: jazz, körmusik, spelmanslåtar och rock. Det alldeles förträffliga omslaget med sin grafik i orange svart och mörkblått, är bara det en nostalgitripp. Tyvärr står det inte vem som gjort det. Själv var jag inte mer än sju år när denna skiva spelades in. Så tyvärr var jag inte närvarande. Men när jag nu tittar närmare på baksidan av omslaget ser jag ett bekant namn!
 - Men hallå....Tibbling står med som inspelningstekniker...!
En man vid namn Anders Tibbling, som jag har haft äran att träffa genom Johnny Rosengren och hans skivbolag Art Performance Production.


...samma plats som ovan, nästan 34 år senare!
Foto:Jonas Persson
 För även om vissa tycker att dessa gamla 70-talshus anses fula, så är de ju "våra"...
Låt historien vara levande med nutida samtal och minnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar