måndag 19 december 2011

På charter i kulturen? [lyssningstips]

Spotify som ett redskap att leta ny och gammal musik, eller som Mikael Strömberg skriver,en slapp musikcharterresa”…?
Han, Mikael Strömberg, fick mina tankar att börja snurra. Att gå vidare från musik till konst i stort, till kulturen och livet.

Musik har blivit ännu mer av konsumtionsvara. Något att förtära och sluka. Underhållning i pauserna, när jag vill slippa tänka. Men risken är att det får motsatt effekt, att inte alls vilja lyssna på musik. Tystnaden vill bli lyssnad på. Tankar behöver fritt spelrum. En estetisk tankegång behöver luft och äkta pauser. Jag faller lätt in i samlandets och sparandets rum. Att ha, och ha mer. Att se, och se ännu mer. Att visa, och visa upp lite till.
De smutsiga och oönskade ljuden vill komma fram i ljusskiftningen, vill bli önskade och rena, dock utan att ändras genom tvätt och reformation. Att finnas på lika villkor blir en önskan och utmaning? Eller vill det ses som en i utkanten finare musikalisk exposé?
I vilket fall som helst måste jag ta med det som är bakom den polerade ytan. Jag gör det för att kunna se ett djup och en bredd. Ta av skygglapparna. Förälska dig eller rata. Upptäck!

Internets jättelika tillgång att höra all världens musik har blivit en revolution för musikaliska resenärer. Även inom film och bildkonst ser vi mer än man kan överblicka. Men låt varna er, vi måste ha uppsikt över så att inte det största av flöden dränker oss. Vi måste ha mod att stanna upp. Att gå från sökare till att ha funnit. Men stanna inte upp. Sök, och ifrågasätt det som du funnit.

I mitt skapande av trygghet så behöver jag nog balansera upp det hela med att vända på vissa givna normer. Så att normalitetskurvan inte blir så snäv.

Så, går det att hitta spännande musik på Spotify? Sök och du ska finna!


PS. Några ledtrådar i ditt sökande:

Musicmusicmusic - ”vägföreningen”
Diamond Head – ”canterbury”
Nick Cave & The Bad Seeds – ”your funeral my trial”
Brand X – ”nuclear burn”
Lisa Ullén….
    Morton Feldman…..
  …Nina de Heney…
………Elin Larsson….
Sylvia Plath – ”november graveyard”


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar