söndag 6 november 2011

Konsert - improviserad musik i FRIMs regi med Christian Munthe & Ida Lundén, The Schematics samt Joe Williamson



Christian Munthe
Foto: Jonas Persson

Tid: måndagen den 31 oktober
Plats: På det för ändamålet förträffliga stället Kafé Klaver,
så hade FRIM en tillställning med The Schematics (Daniel Karlsson, Katt Hernandéz, Ludvig Elblaus och Eric Calälv), Joe Williamson och Christian Munthe tillsammans med Ida Lundén.

Kvällen började med att The Schematics spelade sin trevande och lågmälda musik. För mig var detta en ny bekantskap som det ska bli spännande att följa. Det som berörde mig mest under deras spelning var Katt Hernandéz fiolspel. Det var vackert, spännande och konstfullt.

På tur stod Joe Williamson, med ett soloframträdande på kontrabas. Även han var en ny musikalisk bekantskap för mig. En skicklig musiker som med en god blandning av uppfinningsrikedom och traditionalism trakterar sitt instrument. Musiken blir i och med detta, enligt min mening, både meditativ och medryckande.

Sist denna afton spelade Christian Munthe och Ida Lundén. Med elektroniskt skrapande och ledande ljud från Idas bord med tingestar och Christians bak-å-framvända gitarrspel, så blev detta, för mig, kvällens höjdpunkt. Jag fascineras av Christians musik. Där han via, vad jag uppfattar som, influenser från bl.a. Derek Bailey har arbetat fram en väldigt egenartad stil och musikalitet. Ett abstrakt skapande där jag kan höra det andliga skymta fram. Herr Munthe kanske inte håller med om att det finns andlighet i hans resultat av skapandet, men jag vill gärna se och höra att det finns där. Nåväl, Ida och Christian var väldigt samspelta, och det var spännande och fängslande att höra dem tillsammans.

En mycket trevlig och givande kväll anordnad av FRIM.


The Schematics.
Foto: Jonas Persson

Joe Williamson
Foto: Jonas Persson

Ida Lundén och Christian Munthe
Foto: Jonas Persson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar