söndag 9 oktober 2011

Konsert - En kväll på Fylkingen med bl.a. Lisa Ullén och Johannes Bergmark


Snart framme...
Foto: Jonas Persson
Fredag den sjunde oktober så begav jag mig till Torkel Knutssonsgatan 2 i Stockholm. Där bjöd föreningen Fylkingen på en föreställning med ny experimentell och improviserad musik. Den snart åttiåriga föreningen för ny musik och intermediakonst, hade för kvällen en medlemsproduktion av Lars Bröndum.
Väl framme så märkte jag att det var många ungdomar som väntade i foajén, vilket jag tyckte var spännande, att de skulle lyssna på denna form av ny och improviserad musik. Nu visade det sig att det var Lars Bröndum som hade bjudit dit sina elever från Rytmus. Kvällens verk bestod av soloframträdanden och olika konstellationer mellan Lisa Ullén, Lars Bröndum, Ivo Nilsson, Sten-Olof Hellström och Johannes Bergmark. Det bjöds på ”Musik för preparerat piano, elektronik, såg, trombon, theremin och andra ljudande objekt.” som det stod i programmet.

Lite tekniska missöden i början av framförandena gav lite smolk i den annars så välfyllda och spännande bägaren. Själv hade jag kommit dit för att i första hand lyssna på Lisa Ulléns fina och spännande pianospel. Men, blev glatt överraskad av de olika ensemblekombinationerna som skapades av de fem olika musikerna. Ivo Nilssons lyhörda trombonspel med, emellanåt, bordunaktigt spelsätt, var en nyhet för mig. Bröndum och Hellströms theremin och elektronik gav en historisk och världsomspännande klangbild. Surrealisten Johannes Bergmark stod för den mer visuella instrumenteringen: Uppmickade brädor med strängar, glasskivor, vispar, stråkar, stålborste och leksaksälg, plus en massa annat. En blandning mellan det vackra och grova i en mycket bra förening. Det visades även en kortfilm av Tippi Tillvind som ackompanjerades av Bergmark och Hellström.

Lisa Ullén på Fylkingen. Spelandes även inuti det preparerade pianot.
Foto: Jonas Persson
 Eftersom jag hade hört Lisa Ullén förut, så blev det hennes fina solostycke som kom att bli min personliga favorit för kvällen. Men där fanns mycket att ta in för den som ”vill vågar och kan”, för att citera allas vår Lasse Kronér.

Lars Bröndum (längst till vänster) visar sina instrument
och pratar med delar av publiken.
Foto: Jonas Persson
Efter föreställningen fick vi i publiken möjlighet att samspråka med artisterna och betrakta deras instrument. Ett mycket trevligt initiativ.
Innan denna kväll var det ganska länge sedan jag hade besökt Fylkingen. Men nu tror jag att det är dags att läsa deras evenemangsprogram lite grundligare.







Delar av Johannes Bergmarks instrumentala arsenal.
Notera leksaksälgen i över delen av bilden.
Foto: Jonas Persson

Inte bara musiken är spännande på Fylkingen, utan även vägen dit.
Foto: Jonas Persson




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar