torsdag 16 juni 2011

Kaffe, kaka och dragspelsmusik – Besök på Nälsta Gård



Åke Hägglund och Nils Karling
Foto: Jonas Persson

Det är lagom varmt i skuggan under den stora lönnen.
Jag och min far, Roland, sitter och dricker kaffe samt äter en kaka eller tre.
Det är öppet hus på Nälsta Gård, som tillhör Spånga Fornminnes- och Hembygdsgille. Medan vi väntar på att det ska bli underhållning i form av dragspelsmusik, så pratar min pappa med en gammal skolkamrat, tittar på gamla bilder och växlar några ord med andra besökare, samt att vi skriver i gästboken.
Sedan så är det dags för Åke Hägglund och Nils Karling att börja spela. Efter en liten kort introduktion så sätter de fart med Lördagsvalsen (även om det är söndag denna dag). De fortsätter med Sommarkväll I Dalarna. sedan blir det Taube och lite rysk folkmusik. De spelar vidare sin lättlyssnade dragspelsmusik och berättar lite roliga historier och anekdoter mellan låtarna. Vi får t.ex. veta att ”en gentleman är en som kan spela dragspel men låter bli”.
Åke och Nils berättar historier.
Foto: Jonas Persson
Dessa två icke-gentlemän spelar vidare denna underbara försommardag och avslutar med Finsk Polka, som visst ska vara från Åland.

Detta är verkligen en nostalgiträff.
I Nationalencyklopedin står det att nostalgi är ”vemodig men njutningsfylld längtan hem eller tillbaka till ngt förlorat, särsk om längtan till vissa miljöer”.

 ”Nej, det är nog mycket nostalgi” svarar min pappa när jag frågar honom om det är av något annat skäl som han besöker denna hembygdsgård. Vi pratar vidare om detta några dagar senare per telefon, och kommer fram till att man även vill umgås med dem som har upplevt samma tidsperiod och samma platser som en själv. ”Det gamla vanliga ’hemma’. Man fastnar för allt gammalt.”

Min far Roland Persson
Foto: Jonas Persson
Nostalgi skulle kunna vara:
Ett förskönande av sin egen dåtid.
Reflektion över sin tillvaro.
En känsla av välbefinnande
En mental nödstoppsknapp, så att vi hinner reflektera över vår dåtid, nutid och framtid.

Så, sätt dig för en stund, under en lönn och bli lite nostalgisk i bland. Det är nog inte så skadligt, även om man för ett antal hundra år sedan såg nostalgi som en sjukdom.

2 kommentarer:

  1. Grymt fin blogg.
    Och grymt fin bild på min lilla farfar!

    SvaraRadera
  2. Tack Terese, för den positiva kommentaren...!
    Vad kul du har läst min blogg
    Må så gott.
    /Jonas

    SvaraRadera