torsdag 26 maj 2011

Nina de Heney & International Nothing

Kvällen då de himmelska ljuden kom till oss i en källare i Gamla Stan i Stockholm.

Föreningen FRIM (föreningen för fri improviserad musik) hade denna kväll, tisdagen 24/5, bjudit in Nina de Heney (kontrabas) och The International Nothing (klarinettduo - tyskl.) till Musikvalvet Baggen i Stockholm.


Nina de Heney   
Foto: Jonas Persson
Nina de Heney fick börja denna kväll.
Men först måste det sägas: Jag är såld på Nina de Heneys musik och framträdanden! Så, det blir inte en speciellt objektiv återberättelse av hennes framträdande denna kväll.
Nåväl, med ansatsen av ett djupt andetag börjar hon sitt soloframträdande med ett långsamt, lite sökande, stråkljud. Emellanåt är det ganska så grovt. Vi får följa Nina på en nästan tranceliknande grusväg, som till slut når fram till hennes mer percussiva sätta att använda stråken.
Nästa nummer är mer rytmiskt. Men först pekas vägen ut med olika stämmor och ackord. Det rytmiska tilltar, för att också få inslag av en barnslig lekfullhet. Mot slutet verkar det lite prövande. Som om musiken funderar på om den ska fortsätta eller stanna för denna gång. Det blir det senare.
Under det sista numret använder Nina de Heney ett plockande rytmiskt spel på sin kontrabas där hon bl.a. dämpar strängarna med sin hals och sitt hår. Ett dansant stycke med en del orala utrop. Nina de Heney visade ännu en gång att hon är en mycket skicklig musiker.



The International Nothing - Michael Thieke(skymd) & Kai Fagaschinski
Foto: Jonas Persson


Från Tyskland, kom sedan The International Nothing (Kai Fagaschinski och Michael Thieke). En duo med två klarinettister. Jag hade tidigare inte hört dessa herrars musik, så jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Nu blev det en väldigt överraskande vacker och subtil upplevelse. Med enorm skicklighet på sina instrument så framförde de lågmälda men intensiva kompositioner. En skir musik, som kunde växla till att bli väldigt vass, med subtila och lekfulla tonhöjdsskiftningar. Denna duo tänker jag absolut lyssna mer till.

Ord som speciell, visuell, sensuell och inspirerande, figurerade i samtalet efteråt med mitt sällskap.
Det blev faktiskt en givande diskussion i fri-forms-volvon på vägen hem.

Tack till Nina de Heney, The International Nothing, FRIM och Musikvalvet Baggen för en givande och inspirerande kväll.

Tack även till Olov och Tomas, mitt sällskap denna kväll, för att ni ville följa med.


Michael Thieke, Kai Fagaschinski & Nina de Heney
Foto:Jonas Persson




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar