onsdag 30 mars 2011

Elin Larsson Group "Let you in" [skivtips]


 Elin Larsson Group: Let You In
Utgiven 2011 av Playing With Music.
Foto: Mikael Almehag


Tisdagen den 22 mars var det dags för Elin Larsson Group, ELG, att ge ut sin andra skiva. Det skulle också firas med en spelning på Lilla Hotellbaren i Stockholm.
Jag, min kamrat Olov och hans dotter Linn for dit med spänning och förväntan som kom att besannas.
 


Foto: Jonas Persson


ELG’s musik är full av nerv, skönhet, oväntade vändningar, glädje och sorg. Sånger om livet som Elin själv skriver inuti skivfodralet.

Med flera priser bakom sig har Elin och hennes grupp, på de sex år som de funnits till, gått från att vara bra och lovande nykomlingar till en etablerad jazzgrupp. En grupp som tar tillvara tradition och nutid inom jazzen.
Elin Larsson Group har fått ta emot två Jazzkatter (SR P2’s musikpris inom jazzgenren.)
2010 som Årets Nykomling, följt av Årets Grupp 2011.

Den nya skivan Let You In är riktigt riktigt bra! Från den inledande dansanta titellåten via den suggestiva och riffiga låten Paranoia. För att till sist avsluta skivan med den vackra Victory, At Last.
 
Jag hade en mycket god kväll med lysande musik och trevligt sällskap.
Tills nästa gång ELG framträder på scen i min närhet så får jag nöja mig med att lyssna på deras alldeles förträfflig skiva.

Mitt sällskap för kvällen: Olov och Linn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar