söndag 13 februari 2011

Veckans ord: Ödmjuk

adj. som inriktar sig på att inte känna eller hävda ngn stolthet
i förh. till viss person etc... ibl. på ngt begränsat område; med både positiv och negativ bibetydelse. Fornsv: ödhmiuker, nordiskt ord med grundbet. ’som lätt blir mjuk’.
 / Nationalencyklopedin


Vad innebär,
betyder,
ordet ödmjuk?

För mig.

Vad vill jag
att det ska betyda?

Jag vill tro
att det är ett bra ord.
Något eftersträvansvärt,
något att leva efter.

Synonymer:
anspråkslös, respektfull
och vördnadsfull.

Men;
vidare synonymer är
underdånig och undergiven.

Motsats: högmod

Kan jag välja
vilket
som är det rätta?

Att veta om
sina begränsningar,

att inte ta
onödiga
strider

Kan
ödmjuk vara
snällhet,
empati?

Att utgå från:
att vi människor
vill vara goda.

Jag tror:
om vi var lite mer
ödmjuka inför våra egna
och
andras känslor,
så skulle till ex.
negativa känslor
kunna rinna av
mycket fortare,
utan
några större biverkningar.


Att lätt bli mjuk,
vara vänlig
och
visa vördnad.

Ta till sig:
andras tankar och
meningar om livet.  

Jag vill förstå
jag vill veta.

Jag vill använda
ordet.
Jag vill använda
innebörden.

Ödmjuk.

För
det är väl ett bra
ord?


/Jonas Persson





1 kommentar:

  1. Vad bra du skriver!
    Jag tycker att det är ett bra ord. Värt att stanna upp och fundera över!
    Charlotte

    SvaraRadera