måndag 21 februari 2011

Nina de Heney "Three" [skivtips]


Om fri improviserad musik del 4

Nina de Heney: Three (Found You Recordings)

Cd 1                                                          Cd 2
01. Cerebella mill (7.07)                              01. Drama peruke (9.18)
02. Eeadrum Peak (5.57)                            02. Rev dong lick (5.58)
03. Liberal Cell: Mine (11.05)                      03. Brilliance ell (10.46 )
04. Sang as mojo nuns (9.55)                      04. Crab lime line (9.38)
05. Miracle bell line (5.39)                           05. Label recline ( 5.16)
06. Karma deer up (11.27)

Produced by Nina de Heney
Executive producer: Patric Thorman
Engineered & mixed and mastered by Johannes Lundberg

Cover photography: Kari Jantzen
Art direction by Magnus Nyström

Denna skiva, Nina de Heneys tredje soloskiva, börjar alldeles förträffligt med stycket Cerebella Mill. Som titeln antyder så är det i den del av hjärnan som kallas Cerebellum (Lillhjärnan), som har hand om bl.a. rörelser och balans. Om det här sedan i musiken mals sönder (Mill), eller blir till någonting nytt som jag tycker, så är det precis vad man känner. För det är en balans och rörelse, i detta stycke på 7 minuter, som är av ett lugnande slag. Den följs av den mer percussiva Eardrum Peak. En medryckande men känslig låt. Och det är något som jag tycker är signifikativt för hela denna 11-låtars dubbel-CD, medryckande, känslig och meditativ. Å andra sidan kan den vara explosiv ibland. Vilket gör detta till en balanserad skiva. (här kommer det där med lillhjärnan in igen). Kanske motsäger jag mig själv här, men jag tycker att de kraftfulla, vassa och explosiva delarna av hennes improvisationer, lika väl som de lugnare, kan vara meditativa. Exempelvis låten Rev Dong Lick. Och det är något jag vill återkomma till. Du kan verkligen sjunka in i Nina de Heneys musik, både live och på skiva.
Den i början jazziga låten (jag vet fortfarande inte om jag skalla det låtar eller stycken) Liberal Cell: Mine, är ett bevis att denna, hennes musik, också kan vara frihetssträvande, rebellisk och känslig. Den tillbakalutande låten Label Recline avslutar denna välgjorda skiva på ett väldigt snyggt sätt. Jag rekommenderar verkligen att ni lyssnar på Nina de Heney, en tekniskt duktig och känslig contrabassist.

Och sedan är det ju så att denna dubbel-CD kommer i ett uppvikbart LP-fodral, med snyggt foto av Kari Jantzen.




ps. Kan det vara så att ordet Mill, i låten Cerebella Mill, syftar till filosofen John Stuart Mill, och inte det engelska ordet för kvarn?
Nåväl, det får jag fundera vidare över.


/Jonas Persson








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar